Kuldeegenskaper
En diesel må være tilpasset svært kalde forhold (<-20ºC) for å fungere under en god norsk vinter. Ved dårlige kuldeegenskaper vil dieselen kunne tette drivstoffilteret og motoren vil ikke starte.
Petrotest utfører spesifikke analyser for å fastslå om dieselen holder kravet til kuldeegenskaper.
• Tåkepunkt (cloud point): Den temperatur som skal til for at dieselen begynner å felle ut vokskrystaller.
• Blokkeringspunkt (CFPP): Den temperatur der dieselen tilstopper (blokkerer) et standardisert prøvefilter.
•Flytepunkt (Pour point): Den laveste temperatur hvor drivstoffet vil være flytende.
Utfelling av vokskrystaller under tåkepunkt (CP) analyse
Etter analyse av blokkeringspunkt (CFPP)
Tåkepunkt (Cloud point) | EN 23015 |
Blokkeringspunkt, cold filter plugging point (CFPP) | EN 116 |
Flytepunkt (Pour point) | ASTM D97 |
Liste over drivstoffanalyser (link)
Krav til vinterdiesel:
________________________________Tåkepunkt (Cloud point) Blokkeringspunkt (CFPP)
Vinter (1. nov – 28. feb.) -22 grader -32 grader
Ditt oppdragslaboratorium
